02 April 2009

Sveriges framsida vs Smålands Jerusalem

Idag jobbar jag hemifrån. Men jag känner mig lite snuvad på konfekten så att säga eftersom jag måste åka tillbaka till Jerusalem redan ikväll. För här är det minsann vårvärme. Här blommar banne mig massa söta krokusar. Och här kryllar det av uteserveringar. Det gör det INTE i Jönköping!

Smålands Jerusalem är en vacker stad, inget att orda om där egentligen. Eftersom staden ligger i en gravsänka vid Vätterns södra spets så är det onekligen storslagna vyer som bjuds när man gör entré. Och på sommaren kan man nästan låtsas att man är vid Medelhavet...(n ä s t a n). Men, jag har blivit itutad ända sedan barnsben att utseendet inte är allt. Och den tanken är ju fin. För nej, Vätterns pärla må vara vacker, men någon vårvärme är det då rakt inte. Således kan jag konstatera ganska snabbt att det här med utseende inte spelar ett skvatt när det väl kommer till kritan. När Göteborg har en liten gemytlig tillvaro med 12 grader varmt, strålande sol och kids som rockar rockringar på innegårdarna (och man faktiskt inbringas lite hopp om livet) har Jönköping knappa 5 grader, snålblåst och kind med blåfrusna läppar som rockar rockringar på innegårdarna (och man tror att man för evigt är dömd till att leva sitt liv i en tjock vinterjacka och mössa)

Men smaken är ju som baken.

No comments: