08 April 2009

Det bleknar en prick på kartan

Bölet håller på att gå om intet. Hela staden sjunker snart som ett skadeskjutet skepp. Okej, det var kanske att ta i men situationen är inte bra, inte bra alls. Bölet (nej, staden heter egentligen inte Bölet) är staden där jag växte upp eller rättare sagt; staden där jag tillbringat mina ligistungdomsår, snattat och varit full. Fast om sanningen ska fram (vilken den givetvis ska för annars bli mor min orolig) så kategoriserades jag nog inte som ligist och inte har jag snattat heller...

(Det närmsta jag kommer snatteri är när jag stal en hästsko till My Little Pony hos min kusin när jag var omkring sex år. Jag har aldrig förstått varför jag snodde den där hästskon. En dessutom och inte hade jag någon användning av den heller. Jag bara fick ett sådant sug efter att stoppa ner den där rosa lilla skon i ficka och vips så var det gjort. Mitt samvete tillåter mig inte att snatta. För bara den där pluttiga rosa hästskon gav mig ångest i ett helt år, ända tills jag året därpå då tog med mig den när jag hälsade på kusin igen och dumpade stöldgodset lite diskret i ett hörn. Hon vet ingenting. Eller jo, jag vet att hon brukar kika in på min sida så nu har ju hela sanningen uppdagat sig. Förlåt kusin, jag vet inte vad som flög i mig.)

...Så det är egentligen inget fel på Bölet. Det är en småstad likt vilken annan och staden har genom åren producerat oräkneliga hyvens människor. Problemet är att staden håller på att förfalla. Det gjorde den kanske även då jag var en hang-around förr i tiden, men om den gjorde det så var jag förmodligen alltför egocentrerad för att märka det. Hur som helst, staden håller på att gå i graven. McDonalds kursade för ett par år sedan och ersattes av en Frasses. Men inte heller Frasses klarade det sydlänska klimatet och avlöstes istället av ett steakhouse. Men jag antar att även steakhouset är omedelbart hotad nu när Åhlens ska lägga ner. Fast å andra sidan så stod det svart på vitt redan när jag flyttade ifrån Bölet för fem år sedan. När Åhlens nationellt bytte logga (ni vet från den där rödvita loggan till den grå?) så bytte man aldrig logga i Bölet. Den rödvita skylten sitter fortfarande uppe och affären har tills nu hankat sig fram på typ julhandeln. Och när Åhlens försvinner så har även Hemköp kastat in handduken.

Jag kommer ihåg när centralstationen var nybyggd. Jag var så ledsen för att den gamla stationen med en häftig tunnel under spåren med väggmålningar försvann. Nu är den nya centralstationen inte så ny längre och byggnaden skriker tidigt nittiotal. Hissen är marinerad i piss, tuggummin väl ingrodda under bänkarna och klockorna är trasiga. Tidigare fanns ett väntrum för bussresenärer, det är nu omgjort till en hårsalong. Man kan ju fråga sig varför. Pressbyrån har fortfarande inte kvällsöppet på lördagar vilket förvånar alla resenärer som passerar och reklamskyltarna är desamma.

Jag är lite smått oroad för hur det ska gå för Bölet. Faktiskt.

No comments: