16 October 2007

Hemma på min gata i stan

Efter att ha tragglat hela dagen med en inlämningsuppgift var jag lagom trött när Fannika kom på att vi ska ha vinkväll hos mig. Jag hann aldrig färdigt med referatet innan de studsade upp för trappan i trapphuset. När vi lagt upp kex, ost, pepparkakor och vindruvor på en bricka och bänkat oss i mitt lilla vardagsrum försöker jag peta upp vinflaskan med spetsen på korkskruven.

- Åsa, du får inte öppna vinflaskan, du kommer göra illa dig och så kommer vi sluta på akuten. Annika tar över vinöppningen.
- Och så får hon säkert blodförgiftning... Lägger Fanny till och mumsar i sig en pepparkaka med blåmögelost på.

Vi avverkar alla ämnen som ska avverkas på en tjejkväll och smuttar på det ekologiska vittvinet. När vi är mätta äter vi lite till, bara för säkerhets skull.

Martin skickade mig en länk häromdagen till ett test där man ska kolla vilken hjärnhalva som dominerar. Testet kan du göra här. Det finns inget rätt eller fel med testet, men det utbröt ändå en hetlevrad diskussion om vem som var tokigast av oss. Jag garderade mig och sa att jag ser att den snurrande tjejen snurrar åt båda hållen. Alltså använder jag båda hjärnhalvorna lika mycket.
Sedan drack vi lite mer vin och tryckte i oss de sista vindruvorna som låg i botten av skålen.

Frammåt midnatt knatade de båda töserna hemmåt och jag borde egentligen gått och lagt mig just då på momangen. Men istället gnagde det ofärdiga referatet och jag lät min trötthet falla i glömska. Martin satt på jobbet och gjorde mig sällskap på msn medan jag filade vidare på mina reflektioner i nattmörkret. Allt blir så mycket bättre med lite vin i kroppen, tänka sig! I morse behövde jag bara lägga till lite ord som jag glömt i meningarna och ta bort påhittade ord ur texten, sedan var det bara att trycka på "print"

Som om inte min innovativa natt var nog har jag drabbats av ett nytt feng shui-anfall. Idag har jag till och med löst proppen i handfatet, sorterat i min blommiga verktygslåda samtidigt som jag har feng shuiat bort halva innehållet i mina bokhyllor och möblerat om för att underlätta för energiflödet.

Inte så konstigt att jag skulle somna bums om jag bara lät ögonlocken falla ihop.


No comments: