03 October 2007

Drivor av tankebubblor

Jag tappade upp ett hett skumbad och kröp ner för att få ordning på mina tankar. Jag älskar det nästan viktlösa tillståndet då man bara flyter. Jag lät huvudet sjunka ner bland stora skumdrivor och lät vattnet sippra in i mina öron. Det var alldeles tyst. Och jag ligger och tittar upp i taket där ett skuggspel av värmeljuset utspelar sig. Allt var sådär harmoniskt stilla och tyst, ända tills jag tyckte hörde någon öppna ytterdörren och kliva in i min lägenhet. Jag rör mig inte. Bara fortsätta flyta. Det går någon minut innan jag inser att det är min mage som kurrar och att det är vattnet som förstärker ljudet. Jag återgår till min tysta och stilla tankeverksamhet, då när jag placerar varje tanke i rätt fack. Jag vet inte om jag lyckas denna gången. Jag kliver upp och tittar på min oändligt skrynkliga kropp. Så här kommer jag se ut som gammal. Kanske är jag lika förvirrad då som nu.

Var har jag förlagt mig själv denna gången?

No comments: