10 November 2007

Julmarknad

Syster och jag styrde kosan mot julmarknadens julmarknad. På sommardäck kryssade vi mellan isfläckarna genom ett gnistrande vackert snölandskap och två timmar senare, invirade i stora halsdukar, handskar och mössor, var vi redo att inta alla marknadsstånd. Vi konstaterade ganska snabbt att det finns mycket krimskrams att köpa för ytterst dyra pengar, men trots att det just är krimskrams så får man en speciell julkänsla som inte går att vara utan. Vi granskade varenda liten tomte in i minsta detalj. Varje krimskramstomte. Vi gick tre varv i matboden och provsmakade näst intill allt. Man måste ju veta vad det är man kanske eventuellt ska köpa - om det är gott. Det blev en hel del kassar att släpa på efter ett tag, och innan jag är hemma i lägenheten igen är det inte slutsläpat på ett bra tag. En korv (jag som aldrig köper korv köpte en salami med päronkonjaksmak - det låter åtminstone väldigt sofistikerat), en burk hjortronsylt, en burk honung med fläder- och champangesmak, en flaska enbärsdricka och en flaska hjortrondricka, mariannelundskonfekt (helt klart sveriges bästa karamellkokeri), och en kermaiktomte (jag är inte mycket för det traditionella julpyntet och vill gärna ha lite mer speciellt pynt och denna tomten var grön, inte röd och så syntes inga läskiga tomteögon på den).

På vägen hem stannade vi till vid systers favoritbutik, en liten gårdsbutik utmed vägen. Hade jag bara haft en lite större lägenhet så hade jag gärna köpt på mig både det ena och det andra. Jag nöjde mig med en liten krona i plåtband och ett litet fat. Vi gjorde ytterligare ett stopp för att bryta lite mot lagen. Och jag tror vi lyckades göra det hyffsat diskret åtminstone.

No comments: