01 December 2006

Vi prickade i alla fall rätt dag!

Jag litar inte på varken väckarklockor eller spårvagnar. För rätt som det är så tar de sitt sista andetag och sänker sig i dvala. När tentan börjar (PRICK) nio så litar jag än mindre på dessa två ting. Vad jag försöker konstatera är att det alltid kommer ett "hoppsan" när man ska göra något viktigt och måste passa en tid. Men väckarklockan plingade med tuppen och vagnarna skötte sig finfint. Jag klev in på institutionen prick 08:43, i tron om att all var i sin ordning. Eftersom jag är lite av en pedant när det gäller att sitta på rätt plats under tentan placerade jag mig på raden längst ner och började rada upp mina tentatillbehör på bänken framför mig...id, kårkvitto, penna, en penna till (SÅKLART), en påse clementiner, vattenflaska och en kexchoklad.

Efter fem veckor av kursen borde jag ha förstått att något litet (MÖJLIGVIS OBETYDLIGT) miniproblem skulle poppa upp i sista sekund. Dumt vore väl annars! Klockan närmar sig nio noll noll och jag börjar så smått värma upp mina stackars slitna hjärnceller samtidigt som lite fler personer droppar in genom dörren, ser sig om efter en plats och slår sig ner. Och så kommer en till. Och en till. Och en hel hög till. Tillslut sitter vi packade som sillar i bänkraderna och alla ställer sig frågan "ska vi sitta så här? jaha...okejdå". Herr L placerar sig mellan Fröken E och "fruktaffären" (mig och min clementinpåse).

Nio noll noll.

Tentafrågorna är spårlöst borta men inom några minuter dyker Hustomten upp i dörren. Okej! Då börjar vi.... Eller inte. STOPP STOPP. Vänta lite. SÅ HÄR kan ni ju inte sitta. Du kan skjuta din bänk dit om du skjuter din bänk hit. Och du i röd tröja där kan väl sätta dig lite på sniskan och kanske lite bakochfram. Men tio personer bli onekligen utan plats i vår sillburk och Hustomten springer iväg igen. Tentavakten surnar till och väser "ja...JAG lägger mig inte i längre...". Efter nån minut dyker Hustomten in sitt huvud igen. Salsbyte. Herr L muttrar lite buttert att "ja han får ju betalt för att vara virrig, vi tar lån för det".

Virrpannefaktorn är hög och de inledande fnissen över förvirringen byts mot allt mer strikta miner.

Men det var då själva den! Jag som var tidig bara för att få möjligheten att välja plats. Vi slussas genom korridoren (jag är förvånad att vi slapp gå på led och hålla varandra i handen) till institutionens kylrum med ständigt öppna fönster och en naturlig aircondition. Tentan börjar. Tentan skrivs. Och skrivs. Och kvart över ett ska alla lämna in, ialla fall enligt schemat och enligt tiden på tentapappret. Men inte enligt Den Sura Tentavakten och institutionsreceptionisten... kvart över två var det ju sagt. Eh? Till råga på allt så gäller inte mitt kårleg enligt Den Sura Tentavakten, vilket betyder att hälften av de som skrev tentan har ogiltiga kårleg. Eh?

Sssssssåååå, hur var det nu då? Men Hustomten har lämnat byggnade och sitter på ett plan till Bryssel och knaprar på jordnötter i minipåse.

Nu ska jag ta mig en öl eller två. Eller kanske flera för att sedan däcka utmattad.

No comments: