25 December 2006

Tomten är nog här snart, för renarna har lämnat spår på himlen

Idag när jag vaknade så glimmade juldagsmorgon, precis som i strofen. För första dagen på mycket mycket länge var träd och mark vita. Visserligen inte av snö, men av rimfrost.

Vem hade trott att man skulle vakna upp till julaftonsmorgon 2006, med stålande sol från en klarblå himmel och tio grader varmt? Det var nästan att jag ville kasta av mig kläderna, på med bastkjolen och bikinitoppen och sätta mig i en solstol med en exotisk drink. Men jag nöjde mig med att hjälpa pappa skaka mattorna, djärvt nog utan vinterjacka.

Mor, far och lilla jag bänkade oss för jullunch prick klockan ett. Precis som vi brukar. Kalle Anka hade biovisning hos Syster K, Traktoradvokaten och Älskepuffen klockan tre. Och det finns hopp för mänskligheten gott folk! Halvägs in i avsnittet om Askungen säger den treårige Älskepuffen med darrande röst (som aldrig tidigare sett Askungen förut) "jag tycker så syyyynd om Askungen". Jag kunde inte annat än klämma fram ett leende. I nästa ögonblick var han framme och blickade upp mot himelen där ett flygplan lämnat två vita avgasstreck. "Tomten är nog snart här nu, för renarna har lämnat spår på himlen".

Klockan fyra var jag tomtetaxi. Jag åkte och hämtade pappa som i full tomtemundering nästan skrämde livet ur stackars Älskepuffen. Förra året var han förmodligen för liten för att tro på tomten då han utbrast "Hej morfar" så fort han såg "Tomten". Iår har fantasin utvecklats och vill man tro på tomten så får man det. Men tomtegrymheten är hård. Redan smids planer på hur man ska gå tillväga när Älskepuffen börjar misstänka morfars plastnäsa.

Prick klockan fem: Julfikat och paketöppning ägde rum hos farmor och farfar. Varje år säger vi att vi ska dra ner på antal kaksorter, men likväl kunde vi praktiskt taget bada i kakor i år igen. Hur som helst klämde jag in mig både en och två bullar och en hel del annat smaskens med ursäkten "Jag måste äta upp mig nu före England".

Klockan 21:00 var jag tillbaka hos Syster K och Traktoradvokaten. Där bjussades på annat smaskens och sällskapsspel. Men jag drog mig hemmåt innan spelet var över...

Idag är det paus från julmaten. Pappa plinkar frenetiskt på sin nya ukelele som mamma gav honom. Per Gessles Tuffa tider är en klar favorit, men han har missat ett ackord och det stämmer inte till punkt och pricka. Ikväll blir det förfest hos Vinbärsbladet och sedan utgång på Hotellet. Där kommer alla spöken och alla kändisar from the past finnas, och förhoppningsvis blir det finfint!

No comments: