22 December 2006

Småstadsliv ger: ett konkursförsatt McDonalds

Småstadslivet slutar aldrig att förvåna mig. Småstadslivet får mig heller aldrig att sluta skämmas. Ladies and gentlemen, let me present the story about Bölet.

Så här i bråda juletider sjuder vår kära småstad Bölet med människor som springer omkring som yra höns (det fenomenet är knappast unikt och återfinns i de flesta städer, stora som små). Men här rör sig inte vilka människor som helst. Nej, i Bölet lever en speciell typ av människor som kräver en noggrannare beskrivning.

Bölet rymmer cirka 16000 invånare. En typisk småstad helt enkelt. Här återfinns de flesta administrativa funktionerna, vi har en postterminal, en järnvägsstation, några busslinjer, kommunhus, Åhlens och lite annat smått och gott. Att anlägga mataffärer av diverse slag är de duktiga på här. Förutom Ica och Hemköp har vi även Konsum, Netto och Lidl. Hur alla dessa bär sig vet jag inte riktigt, och så länge de genererar diverse jobb så är det nog heller ingen som bryr sig.

Den stora nyheten här just nu är att McDonalds är försatt i konkurs. Av detta kan man dra slutsatsen att Böletborna antingen inte har råd att äta på McDonalds längre eller att de faktiskt har blivit matmedvetna och insett vad det är för skräpmat de sätter i sig och helt enkelt bojkottar jättekedjan. Hur det nu än är så är det väl ganska unikt att ett McDonalds försätts i konkurrs? Det typiska McDonalds-huset ska nu få lite ny färg på väggarna och istället ockuperas av den norrländska hamburgerkedjan Frasses och rykten jag har hört säger att det till och med kan vara riktigt goda hamburgare. Nåja. Eftersom min kära vän Vinbärsbladet arbetat upp sig till skiftchef (eller vad det nu hette) på McDonalds så tycker jag faktiskt att det är lite pissigt för hennes del att Frasses tar över platsen. Men i övrigt kan jag inte annat än hurra och se det som ett steg frammåt i revolutionen att McDonalds finner det ekonomiskt ohållbart i Bölet och jag är lite stolt över Böletbornas insats (vad det än är de gjort).

Bölet ligger i utkanten av det småländska bibelbältet. Smålands Jerusalem som Bullpappa så vackert uttrycker det. Diverse "tutelurare" (musikanter med blåsinstrument) brukar fylla ut små prickar på stadens gator och idag var inget undantag. Med ihopsnörd mun satt en pojkvasker och tutade på Bjällerklang utanför en av stadens mataffärer. Tutandet var inte nämnvärt dåligt, men det lät lite ensamt, med en enda bastuba... Far min stack till denna tappre pojk en tjuga. Dagens välgöring.

Bölet är en typisk småstad. Med typiska småstadshus där typiska småstadsmänniskor bor. Det är inte i en negativ bemärkning, tro inte det för all del. Vårt kära Böle får mig att skratta. Men det får mig också att skämma ögonen ur mig. Egentligen vet jag inte varför. Det bara är så.

Men i vårt kära Böle fortsätter frenetiskt julförberedelserna och snart sitter alla Böletbor i sina stugor och öppnar paket, som allihopa är inhandlade på Åhlens!

No comments: