11 December 2006

Här sitter jag och lipar över en kopp varm choklad och mina ostmackor. Snart har jag gråtit lika mycket som det regnat på sistone och det börjar närma sig översvämning. Och va fan, jag kan ju inte hjälpa det! Om jag kunde det skulle jag ju självfallet göra nåt åt saken. Och inte sitta här och lipa och tugga på ostmackor.

Det är så förbannat tungt emellanåt. Livet alltså. Och jag har inte en susning om hur jag ska klara av det. Men på något lustigt vis så gör man det, oavsett vad. Även om det verkar onåbart emellanåt. Som nu.

Och jag önskar att jag kunde trolla med tiden. Vända allt till det bättre. Göra rätt från början och inte sjabbla bort allt.

Men mammor är bra att ha. De skäller på en när man är dum. Men de tröstar också när man är ledsen. De har en speciell mamma-humor. Och jag fick praktisk taget säga åt mamma på skarpen att hon faktiskt inte behöver ta första bästa tåget hit och ge mig en massa kramar. Även om jag ville. Jo, visst ville jag...

Det är visserligen lite tidigt, men om man ska summera mitt år, tvåtusensex så har det varit något sånt här:

Januari
  • Jag fick VG på min usla B-uppsats. Så den var kanske inte så usel trots allt. Nej, den var faktiskt riktigt bra och jag hade slitit arslet av mig hela julhelgen för att få till den där lilla extra knorren som till slut gav mig ett VG.
  • Jag och mr M åker till snöklädda bergstoppar för att utmana livet och kasta oss nedför stup. Men det var fint. Fint som snus. Fint som kärleken.

Februari

  • Systra mi, Oskar och jag åkte till Stockholm för att ta till oss David Grays förföriska stämma. Honom ska jag gifta mig med.
  • Jag trotsar alla födomar och kastar mig in i det föga glamorösa arbetet som telefonförsäljare. Men jag säljer inget och blir sparkad några tusen kronor och veckor senare. Been there, done that.

Mars

  • En erkänd dansk frisör klipper till mitt bebishår och förvandlar mig till ett vindpinat danskt träd. Tusentals tårar föll för mitt förlorade hår, men nu efteråt kan man skratta åt det.

April

  • Jag flörtar med Christer i P3 på Morrisseykonserten i Skandinavium. Systra mi försöker gifta bort mig.
  • Jag börjar min karriär som sjöman, provar ut en krok, ett träben och lapp för ögat och kastar mig sedan ner i det iskalla aprilvattnet. Till följd av detta lär jag mig hur man sjösätter en livflotte och får magsjuka av Göta älvs fräscha vatten.

Maj

  • Maj var ett stor töcken. Diverse dimmiga dagar i ren förtvivlan. Men jag får ialla fall en ny lägenhet. Min alldeles egna håla i hjärtat av Majorna. Den har jag inrett med gardiner och kära ting.

Juni

  • Mr M bestämmer sig för att lindra mina smärtor och skingra dimman och övertalar mig att åka iväg till Italien. En magisk tid för två magiska personer.
  • Jag kastar mig ut på böljan blå i en lejonkula av stål. Här gungar jag större delen av sommaren och får smaka på den sötbittra Rederiet-smaken.

Juli

  • Och så var det kanot i det danska landskapet där hallon dinglar längs med åkanten. En äkta grisfest och glada danskar.
  • Älskade hund reser till hundhimmelen, där högar av torkade grisöron och meterlånga tuggben finns.

Augusti

  • Sommar och sol övergår till allt mer tårar och sjuka dagar i sängen. Men lite kräftskiva mm hinns med.

Nja, jag skulle kunna fortsätta. Men jag antar att ingen har läst så här långt ändå. Och här sitter jag och lipas över en tom kopp och med ostmackorna i magen.

No comments: