21 August 2007

Dagsrapport

Så här kan det gå till:

1. Fritid. Fri tid. Fritids. Bakom mig på vagnen sitter en yngre pappa och förklarar för sin dotter att hon bör revoltera på fritids. Att hon bör ifrågasätta varför regler över huvudtaget ska behövas på ett fritids. För det är ju fri tid, och att alla borde få göra vad de vill. Vill de äta glass hela dagen ska de väl få göra det. Pappan fortsätter; "...men du får inte vara för tyken. Och om fröken blir arg säger du bara 'men fröken, nu ska du inte vara så surig' och så skämtar du bort det hela. Det måste du göra. Annars blir hon sur på riktigt."

2. Annika och Fanny har alldeles för mycket fritid. Fri tid. När jag plingade på Fanny i eftermiddags så stod det soppa på spisen med nybakta matbröd bredvid (med ost och solroskärnor på). Annika hade mjöl på linnet och stod och kavlade ut bulldegen till kanelbullarna. De hade bakat småkakor hela natten och planerade för ytterligare kolakakor och paj till kvällen. De är kreativa mina små pärlor. Mums!

3. Jag beskådade något jag inte beskådat på x antal år: En dam med shorts och sandaler! Föga imponerande tänker säkert du nu. Men som grädde på moset hade hon USA-sockar till sin utstyrsel! USA-sockar är snäppet värre än tubsockor från Intersport. Låt mig påminna er om att det är år 2007. Man skulle nog kunna påstå att den störta modemissen som skulle kunna äga rum i dagens läge vore att hon kombinerade sina antika strumpor med foppa-tofflan.

4. Jag kilade iväg på bio nu ikväll. Men eftersom vagnen var försenad fanns det inte så mycket att välja mellan när jag kom fram. Det fick bli en skräckis om jätteotrevliga får. Jag satt och fnittrade mig igenom hela filmen. Jag vet inte riktigt i vilket fack man ska placera den i. Det var lite Scary Movie-varning faktiskt.

5. Då vissa knatar omkring i USA-sockar knatar andra omkring i alledels för små strass-sandaletter. En ruskigt berusad dam i övre meldelålder ramlar in på vagnen hem från bion. Klockan är elva och hon trillar ner på ett säte bredvid en yngre tjej (möjligtvis fjortis) varpå tjejen sucka och mumlar "som tant borde man ändå veta sin gräns...". Jag skrattar till och blinkar till mot tanten med ett öga. Hon skiner upp och säger "hallå gullet!". Jag springer fort av vid nästa stopp.

No comments: