22 August 2007

Att sticka sig en kofta

Nu ska jag berätta om mitt glamourösa städjobb. Du kanske inte vill läsa. Men om du vill läsa trots allt, se till att åtminstone inte äta när du läser.

Denna veckan städar jag toaletter. Någon måste ju göra det också. Och eftersom det är så förbenat trist och äckligt så försöker man vända det hela till något positivt istället för att gnälla. Mina toaletter ska vinna guld.

Men ibland är det svårt. Som idag.

(är du säker på att du fortfarande vill läsa?)

Vi har inte speciellt mycket passagerare nu. Högsäsongen är över och lastbilschaffisarna har åter erövrat båten. Istället för barnfamiljer och yngre pax som vill köpa billig öl och sprit är det mer pensionärer som kastar sig på de enarmade banditerna och dricker kaffe hela dagen. Rimligtvis skulle det inte behöva vara så hemskt smutsigt på toaletterna, men idag när jag tog min lilla städvagn och klev in på herrtoaletten visste jag inte var jag skulle ta vägen. Jag hade god lust att vända, låsa dörren och aldrig mer gå in.

Man blir förundrad över var allt könshår egentligen kommer ifrån. Det ligger liksom drivor av dessa hår överallt. Nästan så att man kan sticka sig en kofta om man samlar ihop dem. Måttligt mysigt. Min teori är att äldre män liksom "fryllar av sig" mer av yngre. Men det är ju som sagt bara vad jag tror.

Inte kan de hålla sig på mattan heller så att säga. Eller så är det synen som blivit dålig på äldre dagar och att de helt enkelt inte lyckas pricka rätt. Det vore ju dumt att klandra dem för en sådan ålderskrämpa. Att tvätta händerna verkar dessutom vara ett överskattat projekt. Tvålen räcker i evigheter. Och den dåliga synen tycks också medföra att de inte hittar spolknappen och att man får sig en överraskning när man lyfter på toalettlocket. Verkligen kul.

Man blir skadad här. Man blir sjukt härdad här.

No comments: