26 August 2007

Att flyga på en söndag

Det var kemikalieutsläpp på bildäck idag. Samtidigt som det brann och vi höll på att kollidera och bryggan var utslagen. På övningen alltså. Sen skulle alla titta på när vi skulle sjösätta en livflotte. Det spreds ett kvävt fnissade när överstyrman pekade ut mig och Carro att grabba tag i varsin styrlinan. Men jag stålsatte mig och log tillbaka mot mina kollegor som fnissade. Sååå himla svag kan jag ändå inte vara. Sedan hände allt väldigt snabbt. Jag fastnade i styrlinan och i samma sekund som livflotten lossades och hissades upp, så hissade jag också upp.
"Som Nasse som blåste bort med en ballong, fast du med en livflotte istället" fick jag höra efteråt.
Det vore ju dumt att tro att jag kom helskinnad ur situationen. Nejdå, jag fick ett svullet minnesmärke på handleden. Mina kollegor bara suckar och säger "försök att inte skada dig mer nu, Åsa". Okej då. Försöka går ju alltid.

Det har varit Skiljsmässoweekend i Skagen. Det var mest frånskilda damer i sina bästa år som med vinglaset i högsta hugg som invaderade båten i fredags för att åka till Danmark och hitta sig en dansk fiskare i samma bästa år. Tokiga var de. Rev sönder tidningarna och trillade i trappor gjorde de. Förhoppningarna fullkomligt lyst i ögonen på dem. Kondomerna i shoppen var slutsålda och jag råkar höra en mycket upprörd dam säga till sin vännina; "Det finns inga kondomer kvar i shoppen!!" varpå vänninan klappar sin vän på axeln, sippar vidare på sitt vin och säger "det är luuuugnt, jag köpte storpack innan vi åkte, du kan få utav mig..." Nu ska alla dessa skogstokiga damer åka med tillbaka idag. Antingen glada över att ha fått sig ett nyp eller miserabla och bakis. Några ensamma gubbar drar också omkring på båten och var oförskämda nog att fråga mig och Carro om våra hyttnummer. Huh!

1 comment:

Anonymous said...

ehh vad gör ni egentligen när jag är borta;)?lever du?låter ju helt galet!