14 July 2007

Vit flagg

Jag ber om ursäkt om min blogg förvandlas till ett städförråd varannan vecka, men det är faktiskt intressant att vara städerska.

Det råder krig inatt. Bittert. Jag har blivit utskälld åtminstone sjutton gånger av diverse irriterade människor. Vissa säger fula ord på perfekt svenska. Visa brökar ut sin irritation på oförståelig danska och helt enkelt tror att man förstår vad de säger. Andra ställer sig och skäller på ett definitivt oförståeligt minioritetsspåk och blir ännu argare när de ser hur frågetecknet växer sig större och större i mina små valpiga städögon. Jag ler, säger "Sorry, I don't understand, do any of you speak English?" och ser hur ilskan kokar och det ryker ur öronen.

Det var detta jag har förberett mig på sedan jag gick på i tisdags. Detta bittra krig om platser, godis och spelmaskiner. För det är rena kaoset. Flickorna gråter stora krokodiltårar över någon tillfällig förälskelse under Gotia-cup. Pojkarna tar till armbågar och knytnävar för att komma först till de enarmade banditerna. Ledarna är utmattade och sitter mest still och tittar på.

Vi bestämde oss för lite lördagsmys ändå. Det går alldeles utmärkt att beställa pizza med "hemkörning" till Stena terminalen. Om än är moppekillen som levererar denna maträtt något fundersam på vad han gör på terminalen och vem som ska ha pizzorna. Men så myste vi med film, pizza, upphittad (oöppnad) godispåse och cola i soffan en timme eller så.

No comments: