04 July 2007

I telefonförsäljarens värld

Jag har en period på några veckor i mitt liv som jag ogärna talar högt om. Under några veckors tid arbetade jag nämligen som telefonförsäljare. Som tur var det för ett något sådär seriöst företag och grejor man faktiskt skulle kunna ha nytta av. Jag skulle ljuga om jag sa att jobbet var inspirerande och utvecklande och att jag gillade det jag gjorde. När en telefonförsäljare ringer vet man innerst inne att det bara är en stackars fattig student som försöker göra sitt jobb och tjäna ihop lite extra pengar, men det är ändå ytterst svårt att vara trevlig. Det fanns de som snällt och vänligt avböjde, men det fanns också de som skrek "jääääävla hoooora" i örat på en.

Min telefonförsäljar karriär gick bara utför. Jag var urkass på att vara just sådär jobbig och påträngande som en telefonförsäljare ska vara. Jag sålde ett paket, och det var till min syster och hennes pojkvän som förbarmade sig över stackars lillasyster.

Hur som helst så tror jag inte att någon tycker att ett telefonförsäljarjobb är kul. Det är liksom bara en liten kort anhalt i sitt liv. Nåväl, det var egentligen inte det som var poängen med min lilla anekdot.

I morse när jag låg och sussade i min egna sköna och mjuka (jag hade glömt hur mjuk den var!) säng, väcktes jag av en telefonförsäljare. Det tog några signaler innan jag ens förstod att det ringde, det tog ytterligare några innan jag vinglat mig ut till vardagsrummet på mina ömma fötter och grumliga ögon. Och när jag ska svara tappar jag luren i golvet. När jag orkat böja mig ner för att ta upp luren orkar jag bara grymta fram ett "Mmmm" som hälsning.

"Hallå?", frågar rösten i luren.
"Mmm", mumlar jag fram ännu en gång.
"Heeeeeeeeej! Jag heter Karin och ringer från Tele2, är det Åsa?"
"Mmmm, men jag ligger och sover" svarar jag bittert och surmulet.
"Jaha, okej. Hejdå"

Förmodligen var jag nog den suraste människan stackars Karin hade ringt till idag. Efteråt, när jag sovit ytterligare två timmar men fortfarande vaknar upp outvilad, kom jag att tänka på det register telefonförsäljaren på Tele2 har tillgång till. Alla telefonförsäljarföretag har nämligen ett register där de ser hur många gånger de ringt till personen i fråga, vilka datum och en liten ruta där de kan skriva kommentarer som hjälper till nästa gång de ska ringa. Jag undrar vad Karin skrev om mig. Förmodligen något tyket och att jag i princip slängde på luren i örat på henne.

No comments: