23 July 2007

Systerbesök

Det är nästan lite farligt när syster kommer till storstan. Shoppingen tar plånboken till oanade höjder skulle man kunna säga. Men det går inte att rå på, rycks man med i "ha-hysterin" så finns inget annat att göra än att ge med sig. I samma sekund som man köper något börjar tankarna mala kring hur man ska rättfärdiga sitt köp.

Ny plånbok behövde jag faktiskt då den gamla var bra sliten och gammal.

Mina förra svarta byxor gav jag bort till syster, alltså är det tillåtet att köpa nya.

Den grå tunikan provade både jag och syster och då hon bestämde sig för att inte köpa den var jag bara tvungen att rädda den från att hamna i orätta händer.

Det enda som jag har svårigheter med att hitta en ursäkt till att köpa var skorna. Jag är skooman, det vet alla som känner mig. Och när de stod där i reastället med prislappen 150 kronor, kunde jag bara inte gå förbi dem. Så det så.

Pocketshop är också en bra affär. Därifrån kom jag med tre böcker. Linda Olsson Nu vill jag sjunga dig milda sånger och Anna Gavalda Jag älskade honom samt Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans. Den första var ett tips från syster och de två andra köpte jag mest för att jag fullkomligt älskade Annas tredje bok Tillsammans är man mindre ensam. Finfin och tårdrypande (i slutet...). Jag började läsa en av dem på vagnen hem och jag kan inte låta bli att le när första sidorna bjuder på följande strof

Ett förtydligande: på boulevard Saint-Germain går en parisiska med självaktning aldrig över en gata på övergångsstället när det är rödljus. En parisiska med självaktning spanar ut över de förbiströmmande bilarna och kastar sig sen ut väl medveten om att hon tar en risk. Att dö för Paule Kas skyltfönster. Det är ljuvligt, det.



Med detta behåller jag min romantiserade syn av kärleken och om sagans prins som jag VET att jag någon gång kommer att springa på. I Göteborg är det dock lite småfarligt att "kasta" sig ut sådär. Mammas avlsutningsfras i telefonluren ekar i mitt huvud "akta dig för spårvagnarna!". Hon har så rätt så. Jag ska akta mig. Det måste finnas andra sätt att träffa prinsen på.

Det är lite sorgligt att syster åkte hem så snart. Det är trevligt att kura ihop sig i soffan under en filt, titta på usla dokumentärer och knapra kina-puffar och äta thai.
Nu ska jag fortsätta drömma mig bort. Det får man göra ibland.

1 comment:

Anonymous said...

läste också de två, på tåget hem jag. vackert.