11 June 2007

En pizzametropol under konstruktion

Här i Bölet, mitt i Smålands djupaste skogar har jag växt upp.

Här har alltid det livsnödvändigaste funnits: postkontor för möjlighet till brevkontakt, Hemköp för inköp av ätbara ting, tågstation för förbindelse med andra samhällen, Bubbeltian - där man kan köpa diverse krimskrams och skräp för en guldpeng och McDonalds för de lata.

Under mina uppväxtår har många av dessa ting förlorat lite av sin betydelse. Postkontoret konkurrerar med cyberrymden, Hemköp har fått både Ica kvantum, Willys, konsum, Netto, Lidl och nära dig-butiker att tampas med, Bubbeltian gick det (av förstående skäl) inte så bra för, men att också McDonalds faktiskt kursade (som du kan läsa om här) var kanske lite otippat.

Bara för några år sedan trodde man att Bölet skulle försvinna från kartan, men faktum är att Bölet står under utveckling och det växer (tro det eller ej) så det knakar. Härifrån går det 16 tåg till och från Stockholm varje dag. Huvudkontoren för både Jysk och Rusta har av någon anledning tyckt att just den här platsen passar perfekt för administration ut till resterande Sverige. Och McDonalds har bytts ut mot Frasses. Vi är också, intet att förglömma, Sveriges pizzeriatätaste ort. Detta i sin tur har lett till pizzakonkurrens och den absolut bästa pizzan återfinns just här i vår lilla stad. Jag har funderat länge och väl på varför det har blivit så. Det enda jag kommit fram till är att det helt enkelt måste vara coolt att vara pizzabagare här.

No comments: