29 June 2007

Att döma för snabbt

Alla som har dammsugit en blå heltäckningsmatta full med vita hundhår klockan tre på natten vet hur jag kände mig inatt. Hu! Det fastnade både en och två och flera svordomar och frustrerade miner på övervakningskamerorna nere på maskin. Men det var gårdagen. Idag är idag och idag har högsäsongen för avbitna korvändar börjat. Jag vet inte varför människor har tendens till att bita av korvändarna och lämna dem på stolen, på golvet, på soffan, i fönstret eller mellan spelautomaterna, men det är så det är.

Men det finns hopp för mänskligheten, det fick jag bevis för igår. Då det inte fanns något direkt att göra stod jag och observerade några tjejer i 14-års åldern. Äkta Emma von Sydow-kopior. Då dessa inte hade åldern inne för att köpa taxfree-flaskor med sprit fick de nöja sig med taxfree-burkar med cola i. Dessa burkar och en massa godispapper låg som en ringmur kring deras lilla gäng och jag muttrade lite surt om "dagens ungdom som inte kan gå fyra meter och slänga skräpet i papperskorgen". När meddelandet om att vi ankommer Fredrikshavn om tio minuter ropades ut i högtalarna hände dig sig det otippade att dessa tösabitar tog sitt skräp och placerade det omsorgfullt i sopsäcken på min städvagn. Mitt mutter förbyttes mot ett leende.

Okej, nästa gång ska jag vara lite mer försiktig med att döma folk.

1 comment:

Anonymous said...

Åsas städblogg :) puss