17 June 2007

Den helande svenska idyllen

Mor och jag styrde kosan mot Dalarna, ty halva min släkt är dalkullor och dalmasar. Sometimes till och med med bentoffsar och blommiga sjalar. Min mormor lagar supergod mat, ger bort alldeles för mycket pengar så man skäms, morfar kallar petternicklas för 'karamellen' och timrar vedbodar vid en ålder av 75. Det är fint där uppe i byn. Röda stugor och oförskämt mycket svensk idyll. Vi åkte till en bua (look it up gott folk!) där släkten äger en liten stuga utan varken el eller vatten. Morfar påstår att 'dagens ungdom aldrig skulle klara sig mer än någon timme där', men där hade jag kunnat bosätta mig. Om än bara för sommaren, men ändå. Där skulle jag kunna botanisera i min själv, finna styrka i trädtopparna, låta himelens regndroppar rensa mitt hjärta samtidigt som jag sitter och metar små aborrar på bryggan.

För att smidigt byta ämne till något modernare samhälle; facebook tycker jag INTE om!

1 comment:

www.mariante.se said...

Å här hamnade jag via någon annans blogg!
Passar på att önska trevlig midsommar å lämnar inte bara en bukett midsommarblomster efter mig utan oxå ett spår som leder till min lite knasiga blogg, välkommen !