10 June 2007

Från yen till segerbuckla

Jag har tidigare skrivit så många gånger att tiden här i Bölet tycks stå still. Kanske hade jag inte så rätt trots allt. Det verkar som jag missat en hel del de senaste åren. Till exempel det här: lyssna och lär gott folk, så här gräver du fram dina oanade talanger.

En pojke i min egen ålder fick en idé. Jag har ingen som helst aning varifrån denna snilleblixt kom ifrån, den ploppade liksom bara upp. Pojken beställde hem en skinande neonfärgad dansmaskin från Japan. Efter några veckor anlände denna dansmaskin till pojkens hem, där han snabbt konstaterade att denna japanska underhållningsmanick var för stor och att det inte fanns någon plats för att ha den i hemmet. Han löser problemet genom att hyra in maskinen hos i det lokala gymmet för dyra pengar. På så vis skulle nöjet även kunna komma andra till nytta.

Trots tillgängligheten för allmänheten var det bara pojken själv som frenetiskt hoppade omkring på maskinen. Förklaringen var denna: eftersom maskinen var importerad från Japan accepterade den bara den japanska valutan; yen. Och pojken själv var den enda som faktiskt växlade till sig yen för att kunna använda den.

Detta i sin tur leder vidare att pojken, utan konkurrens från andra nyfikna, kan öva obehindrat på sitt inköp. Han visar sig vara en naturbegåvning. En talang utöver det vanliga. För på något vis så ställer pojken upp i världsmästerskapet i dansmaskin och tar hem segerbucklan.

Med några yen i bakfickan kan alltså denna snillrike pojk från Bölet titulera sig världsmästare i dansmaskin.

2 comments:

Malin Skogberg said...

hej!
hade ingen aning om att fanny läste min blogg - klart du får länka! tack.
ses säkert snart i nån park i solen.

Anonymous said...

Ser fint ut söt, kyss