20 June 2007

Min mammas farmors skor

Jag sitter här och beundrar mina nya fina skor. De står här, precis bredvid, på skrivbordet bredvid skrivaren så att jag kan se dem samtidigt som jag kollar mailen och skriver några rader här. Skrivare är alltid fula, men nu, när mina fina skor står bredvid är skrivaren obeskrivligt ful.

Egentligen är det inte nya skor. Och egentligen är de inte mina heller. Det är min mammas farmors skor från 30-talet.

Min far är antikhandlare och har en liten butik. Jag satt vakt där idag under veckans enda öppetid. Då det inte finns så mycket att göra hade jag med mig min laptop som jag pallade upp på ett slagbord, slog mig ner på en gammal pinnstol och började kolla på "Da Vinci Koden". Eftersom pinnstolen var hård och filmen tröttsamt lång krävdes många pauser då jag gick omkring och botaniserade bland alla ting. Kanske fanns det någon gammal kruka som hade en kryptisk stämpel. Det var då jag fick syn på de där skorna. De bara stod där och glänste. Det var lite askungen-feeling när jag testade dem, men de passade perfekt. Mamma berättade att det var hennes farmors skor från svunna tider. Tur att jag har i samma "fot-gener" som mammas farmor!

No comments: