01 December 2007

Vem har tagit julen?

Det har riktigt kliat i fingrarna de senaste dagarna efter att plocka fram alla julsakerna. De få jag har vill säga. Jag satsar på kvalitet framför kvantitet. Och så igår, när det äntligen blev tillåtet att pynta, så kunde jag inte hitta julkartongen. Med ett förfärat inre genomsökte jag varenda liten milimeter av vinden och lägenheten. Ingenstans! Jag hade städat bort julen och kunde inte hitta den någonstans. Det visade sig, efter någon timmes letande, att jag hade kastat själva kartongen som jag brukar packa ner julen i och att jag istället har spridit ut alla grejor på diverse olika ställen. Mycket praktiskt tänkt av mig. Men lite pyntat blev det allt. Eller nja, mitt vardagsrumsfönster ser ungefär ut som ett skyltfönster till en julpyntsbutik, men eftersom jag inte har någon gran så måste jag ju hänga upp allt fint någonstans. Till och med en av mina "julfeér" som jag märkte hade ofrivilligt amputerat armen i sin lilla kartong, fick hänga där i fönstret. Ingen är ju perfekt, det har varit de senaste dagarnas kontenta. Och hade jag inte låtit henne hänga där i fönstret hade jag gått emot det jag själv står för. Hon har ju ändå vingar, då klarar hon sig med en arm.

Nu ska jag ta mig ett glas hallonsaft och pyssla vidare till tonerna av Billie Holiday.

No comments: