11 December 2007

Vad julhets gör med människor

En kvinna skyndade förbi mig med en mängd kassar i händerna. Hon är uppenbart stressad och och stöter till mig så att jag halvt tappar balansen. Hon ber inte om ursäkt. Hon vrider inte ens på huvudet som en reaktion. Hon skyndar bara vidare med ilskna klackar mot gatstenen. Hon gör en snäv sväng och ska precis gå in i en butik. Hennes kassar drar med sig en stor julbock i granris som står utanför och jag hör henne svära lite för sig själv samtidigt som hon försöker balansera upp bocken igen. Det lyckas inge vidare. Road av situationen stannar jag till och låtsas kika in genom ett skyltfönster. Ett butiksbiträde kommer ut.

- Är allt som det ska? frågar butiksbiträdet och tittar frågande på kvinnan och sedan på bocken.
- Nej, getfan bara välte!! väser kvinnan upprört.
- Det är ingen fara. Jag fixar det. Butiksbiträdet ställer bocken till rätta.
- Tack. Jävla jul...

Lika snabbt som hon skyndade sig förbi mig skyndar hon nu iväg från butiksbiträdet som står och ser frågande ut.

No comments: