19 October 2008

I ett retro kök

När katten är borta dansar råttorna på bordet!
Eller när O är borta dansar Åsa i köket!"

Jag älskar mitt kök. Trots smurfblå luckor och slitna väggar som jag aldrig kommer mig för att måla. Färgen är inhandlad liksom proffsig täckpapp, penslar, roller och diverse andra nödvändiga målarsaker. Problemet är bara det att hela kittet ligger i en hög på vinden och väntar på att jag ska komma till skott. Men jag älskar mitt kök ändå. Hade jag varit en inredningsbloggare hade jag förmodligen kallat mitt kök för "retro", en touch av "vintage". Mitt kök är retro.

Hur som helst. O är borta och jag passar på att baka kladdkakemuffins med twist i mitt retro kök.

Kladdkakemuffins med twist

Grundreceptet för kladdkaka som jag använder har jag fått från mamma som i sin tur att skrivit av den från någon bok. I boken heter receptet "Spröd chokladkaka", min version heter "Klart bästa kladdkakan" (en välförtjänt titel)

2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ½ dl vetemjöl
1 dl smält smör
4 msk kako

Rör ihop alla ingredienser, häll i vanliga muffinsformar och grädda i 200 grader ca 30 min (enligt recept, jag tycker definitivt att man inte ska ha inne den mer än 20 min). Ta ut kakan och strö hackad mjölkchoklad (Marabou mjölkchoklad med daim). Mycket smaskens.

No comments: