09 April 2008

Dålig karma

Jag har suttit och analyserat mitt hemska beteende medan jag ätit sushi. Jag har i och för sig lagt mig till med många hemska beteenden den senaste tiden, men det här är något som gnager mitt samvete och nöter hål på min självkänsla. På spårvagnen kliver det på en mamma med en barnvagn. Jag ser henne i ögonvrån men undviker att möta hennes blick och fortsätter att stirra stint ut genom fönstret och väntar på att någon annan ska hjälpa henne lyfta upp vagnen. En vänlig gammal man hjälper henne. En man som är mycket vänligare än vad jag är. En man som inte behöver plågas av sitt dåliga samvete, som jag måste. Jag skäms för mig själv, för att jag inte har ork till att hjälpa den stackars mamman. Hade jag varit i hennes sitts hade jag hatat sådana som mig. Jag förtjänar inte sushin - jag är en hemsk människa.

Men nu ska jag försöka förbättra min karma.

No comments: