06 January 2007

En tok, flera tokar

I vår päronformade världsbild bor tusentals och åter tusentals av alla dessa tokar. En tok enligt Wikipedias definition är en buske med gula små blommor, Dasiphora fruticosa - även kallad Ölandstok. Enligt min egen definition är en tok en godhjärtad människa med knasiga inslag i vardagen. Wikipedias beskrivning av vad en tok är lyder som följande;

Tok eller ölandstok (Dasiphora fruticosa) är en flerårig buske som i Sverige ofta odlas som en häck och finns vild på Öland och Gotland. Den finns i övrigt i hela den kallare delen av den norra tempererade zonen.
Token blir upp till 150 cm hög, har blekt gula blommor och blommar rikligt i stort sett hela sommaren. Blommorna påminner om
smörblommor, är ganska platta, har fem kronblad och blir 2-2,5 cm i diameter. Bladen fälls på vintern. De är sammansatta av vanligtvis fem, men ibland tre eller sju delblad.
Token har tidigare haft det vetenskapliga namnet Potentilla fruticosa.


Läser man mellan raderna kanske det är en sådan tok som är varje flickas dröm och enligt Wikipedia är det tydligen på Öland eller Gotland som man har störst chans att hitta ett praktexemplar. Mina tokar verkar dock spridas med vinden, för de dyker dock upp lite här och var. Men jag tror inte jag vattnar dem tillräckligt, kanske ger jag dem inte tillräckligt mycket av min kärlek för de har en tendens att vissna ner och försvinna för att istället blomma upp någon annastans. Bittert. Sorligt.

Jag har bara inget speciellt flyt. Inte just nu ialla fall.

No comments: