09 May 2008

Och om två minuter ska jag på picknick

Nu klagar inte jag men...

...är inte det svenska vädret bra tokigt? Ena stunden snöstorm andra stunden strålande sol och högsommarvärme. Jag hade liksom ingen övergångsperiod från en tjock vinterjacka till sommarjacka utan det hela skedde pang på rödbetan. Jag har inte ens hängt in vinterjackan än eftersom jag hela tiden trodde det skulle komma ett bakslag och om jag nu tvättar och hänger undan jackan i garderoben kan jag ge mig den på att det också blir en köldknäpp igen. Därför får jackan hänga där ute i hallen, åtminstone till juni. För mina medmänniskors skull.

Och när det är sol och varmt fylls Göteborgs gator med vinterbleka människor som lapar i sig solsken och äter glass. Jag är en av dem, en av de mest vita också för den delen. Jag skulle möta upp Fanny vid Lejontrappan. Den är en vit hotspot såhär på vår/sommarkanten. That's the place för glass liksom. Men det blir inte som man tänker sig. Fanny blir upprörd över det faktum att de renoverar trappan nu och inte i februari då ändå ingen käkar glass.
- Först stänger de växthusen [botaniska växthusen] under hela vintern medan folk ligger och dör i högar [Fanny menar att växthusvärme är terapi när man är som mest ynklig på vintern]. Sen stänger de Lejontrappan, vad tänker de på?!

Dessutom är det hög tid för alla skolresor vilket innebär att klungor av storstadswannabes kletar glass och slänger skräp över hela stan. Been there, done that - och jag längtar inte för fem öre tillbaka. Nu är jag en av dem som avkyr dem. Må sommarlovet komma snabbt så de försvinner.

No comments: